Saturday, May 8, 2010

ဃဲ၀ါး)ၿမဳိ ့(သုိ ့မဟုတ္ တေကာင္းၿမဳိ ့အေၾကာင္း

ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ ယူနန္ျပည္ ယခု (တရုတ္ျပည္)တြင္ ေနထုိင္ခဲ့စဥ္ ဖိႏွိပ္မႈ အမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ကပ္အမ်ဳိးမ်ဳိးဆက္ခဲ့ရသည္။ အသက္ရွင္ေနထုိင္ေရးအတြက္ ခက္ခက္ခဲခဲ လုပ္ကုိင္စားေသာက္ၾကရသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ယူနန္ျပည္တြင္ဆက္၍ မေနထုိင္လုိၾကသျဖင့္ ကရင္လူၾကီးအခ်ဳိ ့က ယူနန္ျပည္မွ ထြက္ခြာလာၾကသည္။ “တပိန္”ျမစ္အတုိင္း စုန္ဆင္းလာၾကသည္။ တဆင့္ၿပီးတဆင့္ စုန္ဆင္းလာရာမွ ယခု ကၽြႏု္ပ္ေခၚသည့္ ျမစ္ၾကီးနား၊ ဗန္းေမာ္ ကသာ ႏွင့္ မုိးကုတ္နယ္ေျမမ်ားကုိ ေရာက္ရွိလာၾကေသာအခါ ၎တုိ ့က ဤနယ္ေျမမ်ားသည္ ၎တုိ ့၏ ေနေရးထုိင္ေရး လုပ္ကုိင္စားေသာက္ေရးအတြက္ ေနရာေကာင္းျဖစ္သည္ဟု ယူဆၿပီး ထုိကရင္လူၾကီးတုိ ့သည္ ယူနန္ဖက္သုိ ့ျပန္ကာ ထုိေနရာတြင္ ရွိၾကသည့္ မိသားစုမ်ား သားသမီးေျမးျမစ္မ်ားကုိ ျပန္ေခၚၾကေလသည္။ သုိ ့ရာတြင္ ခ်က္ခ်င္းျပန္၍ မဆင္းႏုိင္ေခ်။ ၎တုိ ့အားလုံး ျပန္ဆင္းလာႏုိင္ရန္ ျပင္ဆင္ေနခ်ိန္တြင္ ျပန္ဆင္းခ်ိန္ၾကာသြားသျဖင့္ ဤအေတာအတြင္း BC ၁၁၃၄ ႏွင့္ BC ၁၁၂၂ အာၾကားတြင္ ရွမ္းလူမ်ဳိးတုိ ့က ကရင္တုိ ့ဆင္းသြားခဲ့သည့္လမ္းအတုိင္း တဆင့္ၿပီးတဆင့္ ဆင္းသြားၾကကာ ကရင္တုိ ့ ၾကည့္ရႈမွတ္သားထားခဲ့သည့္ေနရာသုိ ့ ေရာက္ရွိသြားၾကေသာအခါ ၎တုိ ့သည္ အေျခခ်ေနထုိင္ေလေတာ့သည္။

ထုိမွဆက္လက္ၿပီး ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သည္ ဃဲ၀ါးျမစ္ေအာက္ဖက္သုိ ့စုံဆင္းေရြ ့ေျပာင္းၾက ေတာ့သည္။ အခ်ဳိ ့မွာမူ ဃဲ၀ါးျမစ္၏ အေနာက္ဖက္ကမ္းသုိ ့ကူးသြားၾကသည္။ ထုိမွတဖန္ ဃဲ၀ါးျမစ္၏ ျမစ္လက္တက္တခုသုိ ့ေရာက္ေသာအခါ ထုိျမစ္လက္တက္အတုိင္း ဆန္တက္ေလသည္။ ဤျမစ္လက္တက္မွာ ယခု ကၽြႏု္ပ္တုိ ့ေခၚသည့္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ပင္ ျဖစ္သည္။ သုိ ့ျဖင့္ ၎တုိ ့သည္ ခ်င္းတြင္းျမစ္ေဘးရွိ ရွမ္းလူမ်ဳဳိး တုိ ့ေနထုိင္သည့္ ေတာင္ဖက္အရပ္တြင္ အေျခခ်ထုိင္ၾကကုန္သည္။ ထုိေနရာ၌ ၎တုိ ့ ႏွစ္ရွည္လမ်ားေနထုိင္ခဲ့ရာမွ ဖြံ ့ၿဖဳိးတုိးတက္လာကာ ၿမဳိ ့ၾကီးတၿမဳိ ့ကုိ ဃဲ၀ါးျမစ္ကမ္းေဘးတြင္ တည္ေဆာက္ၾကေလသည္။ ဤၿမဳိ ့ကုိ အၾကီးအကဲအျဖစ္ ဖူ ့ဃဲ၀ါးက အုပ္ခ်ဳပ္သျဖင့္ ဃဲ၀ါးၿမဳိ ့ဟု မွည့္ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ ဤၿမဳိ ့ကုိ “တေကာင္း”ဟု ေခၚၿပီး ဤဃဲ၀ါးျမစ္ကုိလည္း ၎တုိ ့က “ပေလးကလုိး”(ဧရာ၀တီ)ဟူ၍ ျပန္လည္ေခၚဆုိၾကသည္။



ဃဲ၀ါးၿမဳိ ့အား “တေကာင္းၿမဳိ ့”အျဖစ္သုိ ့ ျပန္၍ေခၚရျခင္းအေၾကာင္း

ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့ႏွင့္ ရွမ္းလူမ်ဳိးတုိ ့သည္ ၎တုိ ့ေနထုိင္ရာတုိင္းျပည္ႏွင့္ နယ္ေျမမ်ား တခုၿပီးတခု ဆက္စပ္လွ်က္ရွိေနသည္။ ယခုကဲ့သုိ ့ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္မွာ ၾကာျမင့္လွၿပီျဖစ္သည္။ ၎တုိ ့သည္ ကုန္ပစၥည္းအေရာင္းအ၀ယ္မ်ားတြင္ အျပန္အလွန္ မွီခုိလ်က္ရွိေနၾကသည္။ ကရင္တုိ ့သည္ “ဖါးစည္အား အဖုိးတန္ပစၥည္းအျဖစ္ အျမတ္တႏုိးထားသည္ကုိ ရွမ္းလူမ်ဳိးမ်ားက သိသျဖင့္ ၎တုိ ့သည္ ဖါးစည္မ်ားအား ယူနန္ျပည္နယ္တြင္ သြားေရာက္၀ယ္ယူကာ ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားကုိ ျပန္၍ ေရာင္းေပးေလသည္။ ရွမ္းလူမ်ဳိးတုိ ့ သည္ “ဖါးစည္”မ်ားအား ကရင္လူမ်ဳိးမ်ားကုိ ေရာင္းခ်ေပးႏုိင္ရန္အတြက္ ဖါးစည္မ်ားကုိ ေလွျဖင့္ တင္ေဆာင္လာၾကသည္။ “ဃဲ၀ါး”ၿမဳိ ့ကုိ ေရာက္ေသာအခါ ေလွမ်ားအား ေလွဆိပ္၌ ဆုိက္ကပ္ၿပီး ပါလာသည့္ဖါးစည္မ်ားအား ကရင္တုိ ့ထံ ေရာင္းခ်ၾကေလသည္။ ၎တုိ ့ေလွမ်ားကုိ ဆုိက္ကပ္သည့္ေလွဆိပ္အား “တုေကာ”ဟု ေခၚၾကသည္။ “တု”ဆုိသည့္ ရွမ္းလုိစကားလုံး၏အဓိပၸါယ္မွာ “ဆိပ္ကမ္း”ဟု အဓိပၸါယ္ရၿပီး “ေကာ”ဆုိသည့္ စကားလုံး၏ အဓိပၸါယ္မွာ “ဖါးစည္”ျဖစ္သည္။ ထုိ ့ ေၾကာင့္“တုေကာ”ဟူသည့္ စကားလုံး၏အဓိပၸါယ္မွာ“ဖါးစည္ဆိပ္ကမ္း”ပင္ျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ဖါးစည္ေရာင္းခ်ရာေနရာဟူ၍ အဓိပၸါယ္ျဖစ္သည္။ ထုိနည္းတူ “ဃဲ၀ါး”ၿမဳိ ့ဟု ေခၚၾကျခင္းမွာ ကရင္လူမ်ဳိးတုိ ့သာ ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ သုိ ့ေသာ္ ရွမ္းတုိ ့က ဤၿမဳိ ့အား “တုေကာ”ဟုေခၚသည္။ ဗမာလူမ်ဳိးမ်ားက ရွမ္းလူမ်ဳိးမ်ားေခၚၾကသည့္ အတုိင္း လုိက္ ေခၚၾကသည္။ သုိ ့ေသာ္ ရွမ္းကဲ့သုိ ့ပီပီသသမေခၚႏုိင္ေခ်။ ထုိ ့ ေၾကာင့္ “တုေကာ”သည္ ေနာက္ဆုံး “တေကာင္း”ဟူ၍ ယခုတုိင္တြင္ က်န္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

သုိ ့ရာတြင္ ျမစ္ကုိမူ အဘုိး“ဃဲ၀ါး”၏ အမည္ျဖင့္ မွည့္ေခၚထားေသာေၾကာင့္ “ဃဲ၀ါး”ျမစ္ဟု ေခၚတြင္ေလသည္။ ျမစ္၏ ေအာက္ဖက္ပုိင္းကုိမူ “အဘုိးပေလး”၏ အမည္ျဖင့္ မွည့္ေခၚထားျပန္ရာ “ပေလ”ျမစ္ဟူ၍ တြင္ေလေတာ့သည္။ ဤအေၾကာင္းမွာမူ “အဘုိးဃဲ၀ါး”သည္ ကရင္လူမ်ဳိးအား ပထမပုိင္းတြင္ ဗမာျပည္သုိ ့ေရာက္ေအာင္ ကြပ္ကဲေခါင္းေဆာင္ၿပီး ပုိ ့ေဆာင္ခဲ့သူတေယာက္ျဖစ္သည္။ “အဘုိးပေလး”မွာမူ ကရင္တုိ ့ ဗမာျပည္တြင္းသုိ ့ေရာက္ၿပီးေနာက္ ေအာက္ဖက္သုိ ့ စုံဆင္းရာ၌ ကရင္တုိ ့ကုိ ကြပ္ကဲေခါင္းေဆာင္ခဲ့သူ တေယာက္ျဖစ္သည္။ ထုိ ့ေၾကာင့္ ကရင္ထုံးစံအရ ယခုဧရာ၀တီျမစ္၏နာမည္မွာ ႏွစ္မ်ဳိးျဖစ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ ျမစ္အထက္ပုိင္းအား “ဃဲ၀ါး”ျမစ္ဟု ေခၚၿပီး ေအာက္ပုိင္းကုိမူ “ပေလး”ျမစ္ဟူ၍ ေခၚျခင္းျဖစ္သည္။ ေနာက္ပုိင္း အခ်ိန္မ်ားၾကာေညာင္းသြားေသာအခါ ကရင္တုိ ့သည္ အထက္ပုိင္းတြင္မေနၾကေတာ့ဘဲ ေအာက္ပုိင္းသုိ ့ အားလုံးေရြ ့ေျပာင္းေရာက္ရွိလာၾကေလသည္။ ယင္းေၾကာင့္ ဧရာ၀တီျမစ္အထက္ပုိင္း၏ မူလအမည္“ဃွဲ၀ါးကလုိး”မွာ တေျဖးေျဖးျခင္း တိမ္ေကာပေပ်ာက္ၿပီး ဤဧရာ၀တီျမစ္ၾကီးကုိ “ပေလးကလုိး”ဟူ၍သာ အမ်ားသိၾကေလေတာ့သည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ ဤျမစ္အမည္မွ “ပေလးကလုိး”ဟူ၍သာတြင္ က်န္ရစ္ေလေတာ့သည္။ သုိ ့ရာတြင္ မြန္၊ဗမာတုိ ့က ဤျမစ္အား ကုလားမ်ားေခၚသကဲ့သုိ ့အဂၤလိပ္မ်ားနည္းတူ ဧရာ၀တီျမစ္ဟူ၍ ယေန ့တုိင္ ေခၚၾကေလသည္။
ဖားစည္သံမွကူးယူပါသည္

No comments:

Post a Comment